tisdag 24 april 2012

När man får en torkfläkt


"öh..hej! Det här är Humhumbygg! Jo, vi har upptäckt att du har en fuktskada i ditt (enda) badrum, så imorgon bitti kommer vi och lyfter ut ditt badkar, river upp våtrumsmattan och ställer in en torkfläkt. Du kommer inte att kunna använda badrummet på ett par veckor! Hejrå!"

Jomen, det var ju precis vad jag inte behöver.

Så, finns det någon härute som har varit med om att ett badrum renoverats på, låt säga, tre dagar??


Många många tack för alla fina kommentarer och mail som jag fått som respons på mitt förra inlägg. Det är precis sådant som man behöver däremot!

16 kommentarer:

Grodmamman sa...

Fy vad trist! Hade blivit tokig om något sådant hänt mig. Hade de någon lösning åt dig eller skulle du bara fixa att vara utan badrummet några veckor, bara så där?
Hoppas att det löser sig för dig med badrummet och att du snart får vår!:)
Kram

Linda.. sa...

Åh! Jag lider med dig. Vi har renoverat vårt badrum i över ett år nu. (har en envis sambo, som prompt ska göra allt själv) men vi har iallafall haft ett extra badrum i källaren, dock med huvudströmbrytaren (?) mitt i duschen! Så det har vart lite på liv och död att duscha där! Hoppas det löser sig för dig fort! Vårt badrum borde bli klart nu i veckan.. Jag kan knappt vänta! :)

Kram

Livet på Vestergård sa...

Nej så tråkigt! Hoppas att det löser sig på bästa sätt.
Kram Kicki

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Nej men satan vad jobbigt. Om du gapar lite och framstår som en riktig bitch så kanske det går fortare! :)
Kram!!

Edith och Jag sa...

Nej fy vad trist! Hoppas att det trots allt går ganska fort och att du får ett riktigt fint badrum sedan. Kanske du kan trösta dig lite med en havrekaka? Håller med dig om att de nästan känns nyttiga ;)
Maria

Rosor och ruiner sa...

Nej, några tre dar har våra två badrum inte tagit, ett tog 3 veckor och det andra - tja ett halvår...nu vill jag inte skrämma dig - hoppas ert är klart i ett huj!
Svar på förra inlägget - nej du har inte blivit tråkig utan fortsätt du i samma stil! Här får man inspiration lite då och då när man tittar in! Ha det gott!

Coolaannna sa...

Låter inget vidare!

Styrkekramar till dig!

Monkan sa...

Nejnejnej, inte fuktskada i badrummet! Kan ju säga att det ta liiiiite längre än 3 dagar att fixa... Många år sen jag hade det, men det var väl snarare 3 veckor tork... Fast mitt golv beskrev de som "flytande betong" men jag drabbades nog extra illa (felgjort, plastmattan gick kant i kant med kaklet istället för bakom), ni har säkert mycket bättre tur :) Men, människa! Har du en etikett för Eländes elände, och den är... på tredjeplats i antal inlägg!!! Stackars, stackars Fröken! Ett tips, om ni bor i hyresrätt, läs av mätaren på torken så ni kan se hur mycket el den drar, när det hände mig så fick jag avdrag på hyran med kostnaden för elen.

Jag är inte med i följa blogg-statistiken, inte här och inte i någon annan blogg, jag betar helt enkelt av min länklista (och lite till) när jag har tid med bloggen. Men jag tar mig ändå friheten att svara på vad jag förväntar mig av bloggen, oväntat ;) Förväntar mig... att få se dig göra av med 30 meter tyg så klart! :) Vill gärna se mängder med virkade mattor, är absolut inte trött på kuddar eller vad som helst sytt, allt du gör är ju så fint och finurligt! Tygskåpet t.ex var lääänge sen :) och om man skulle frångå pysseltemat lite, varför inte en söt liten hund i bloggen :)) Eller kort och gott, fortsätt som nu, och självklart bara sånt som du gillar själv!

Vill däremot inte se något icke berättigat klagande till vädergudarna. Herregud, vad är 17 timmars snöande mot en decimeter... slask!!! som vi fick den helgen! När vi (jag) nu ändå är inne på rätt och fel så måste jag tyvärr informera om att i mitt senaste inlägg, om flera skokartonger, blev jag tvungen att säga emot Fröken lite i det Ni skrev i kommentaren senast. Att nej nej, icke tjockt papper på lådor utan servett, så klart :) och fusk fusk att klä in köpelådor, återbruk av äkta fula skokartonger är ju sporten. Ahaaa, jag har klätt hela en skokartong med servett och, ooops, ett halvdussin med tjockpapper :) italienskt för övrigt fick jag reda på häromdagen. Så i rätt och fel-frågan gäller helt enkelt, man använder det papper (material) man känner för, beroende på vilket resultat man vill ha! Vill man ha bubbligt papper och buktande lock så tar man presentpapper och öser på med allroundlim ;) eller så... läser man våra råd. Och att jag nu har testat limstift var självklart bara i undersökande syfte (och det kändes som rena dopingen) nu ska jag naturligtvis återgå till 100% flytande lim. Eller inte. Iiingen som kommer att veta, och jag kanske t.om skickar nån annan att handla lim åt mig, och langa.

P. sa...

hej,
du vet väl om att du har rätt till nedsättning av hyran för den del av lägenheten som du inte kan använda.
under den aktuella tiden.
Vanligast är att man får procent-beloppet x tiden som ett avdrag på nästkommande hyra när skadan är helt åtgärdad och badrummet är i bruk igen. Är du med i hyresgästföreningen så hjälper dom dig med uträkning men i annat fall kan konsumentvägledningen i kommunen hjälpa dig.
Om du måste flytta kan du få viss ekonomisk hjälp från din hemförsäkring, till exempel för kostnader för flytt av telefon, eftersändning av post och flyttkostnader. PS - om jag vore du så skulle jag kontakta firman som gör jobbet och kolla hur lång tid det beräknas ta egentligen för min erfarenhet är 3-5 månader ( jobbbar på försäkringsbolag ).
Allt gott till dig!!

Hannis sa...

Eftersom att solen skiner och jag vaknade som optimist så tror jag att dom fixar det innan helgen förstås!
Håller tummar för det=))

Lantmätarvillan sa...

Jaha det verkar som om någon kommer att duscha i tvättstugan framöver... ;)

Japp var med om det när vi bodde i lägenhet i Luleå. Kul!

Lundagård sa...

Tack för tipset, då skall vi spana i Sangis!
Fyndmarknaden är en av våra destinationer, har varit där tidigare år och tyckt att det har varit skoj. Det finns lite andra saker än i Finland.

Oh så jobbigt att vara utan badrum... hoppas du lyckas få till någon bra tillfällig lösning!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Nja...tre dagar skulle nog vara lika med en smärre mirakel. Men hoppet är ju det sista som lämnar oss. Säger man iaf...

Ja du, betongbordet skulle verkligen sitta som en smäck vart som helst här hemma, men problemet är ju att jag egentligen inte har plats. Men det tål att funderas på.

Hoppas du har haft en fin onsdag!

Spets och Silver sa...

Åh din stackare!! Hoppas verkligen att det är överstökat i en hast.

Spets och Silver sa...

Åh din stackare!! Hoppas verkligen att det är överstökat i en hast.

Helena sa...

Jaha du...vi är inne på dag 4...av 7 veckor...har oxå bara det badrummet.
Sååå nu har vi en hyrd toa ute o duschar hos grannar o familj.Idag har vi fått kallvatten i köket iaf. i köket det känns ju lyxigt :-D mot att hämta hem :-)
KRAM på dig det är bara att härda ut...