onsdag 2 november 2011

Pysselskolan del 3

Det är ett hektiskt program i den här skolan, något av en intensiv kurs faktiskt.

3. Se möjligheterna!
Vrid och vänd på loppisfynden. Allt är inte snyggt på direkten.
Vad kan du göra för att få din stil på sakerna (och samtidigt ha himla skoj)?

Går den grönbetsade lampfoten att måla om?
Kan gardinen sys om till kuddar?
Påslakanet virkas till matta?
Träbiten göras om till ljusstake?
Glas och fat limmas ihop till ett kakfat?
Tapetrester göras om till en fönstermobil?
Titta på grejerna och fantisera fritt.
Efter ett tag kan du inte längre köpa något som är nytt och färdigt på direkten, för det är ju så himla trist...

Idag kommer en övning, vad kan du hitta på att göra med följande saker:



8 kommentarer:

Compact Garden sa...

Men du...jag har inte hunnit med bloggandet på några dagar ,men så kan man inte ha det för då missar man ju din härliga pysselskola..så nu är jag fullt uppdaterad haha..

En träskål..hrm..jag har nog dålig fantasi idag.
Ramarna har jag en skaplig bild över men de bruna glaserade burkarna är jag ruskigt nyfiken på vad du hittat på med..decoupage kanske..

Nu ska jag inte missa något del..
Kram Anne

Maria sa...

Ja min fantasi var också klen idag....kanske för grått ute :) Men hade ramarna varit mina hade jag målat/sprayat dom i tex. svart. Kan bli ursnyggt i just svart. Spännande att se resten. Kram Maria

Hanna sa...

Min fantasi springer iväg till mer eller mindre kreativa saker man kan göra eller förändra sakerna.
Kram
Hanna

Anonym sa...

Sprayar träfatet blankt svart, vaserna matt svart.. (kanske med ngt fint ord eller siffra i vitt?) Sätter i dom i träfatet.. Fyller upp imellan vaserna med sten? Mossa? Pärlor? Stoppar i små blockljus i vaserna. Tadaa. En egentillverkad ljusstake. En ram sprayar jag svart eller vit och sätter i ett fint stilrent grafiskt kort. Therese senneholt kanske? Den andra sprayar jag vit, vänder bilden och Målar med griffeltavelfärg. Mvh linda

Grodmamman sa...

Det är just detta jag har så svårt för de få gånger jag hamnat på loppis. Jag ser bara "skräpgrejorna" och har jätte svårt att hitta de där sakerna som kan bli jätte fina med lite makeover.
Alla saker du visar, utom krukorna, hade jag målat. Vet inte om det går att måla glaserade krukor, men det går det antagligen. Å andra sidan kan de vara fina som de är i rätt miljö.
Kram

vitagavlar.blogspot.com sa...

Trälådan hade jag sprayat vit eller grå, satt i fyra ljuskoppar, fyllt med vitmossa eller massor av kanelstänger och satt i fyra vita stearinljus. Så hade det blivit en fin adventsljusstake...

Krukorna hade jag sprayat grå och sen lagt runda virkade dukar på och sprayat vitt. Så hade det blivit mönster med grå snöstjärnor/flingor... Eller så hade jag spayat dem vita och textat/stämplat på med bokstäver, tex REDSKAP och satt i slevar & vispar.

Tavlorna hade jag lossat från ramarna och kastat i närmaste binge och sen spraymålat ramarna svarta och hängt upp på väggen utan något i...

Spännande att se vad du gjort!
Kram Lisa

Ninne sa...

Det var kul grejor du hittar på! Jag får vara din följare för detta tyckte jag verka kul. Har ju "pysslat" från o till under åren o just nu tände det till igen när en väninna ville ha kransar.
Ska bli spännande att se vad det blir av dina senaste "fynd"
KRam Ninne

Viktoria sa...

Hej! Gud vad kul med pysselskola... bra att du peppar igång oss!
Med burkarna skulle du kunna måla dem vita, göra ett lock i luffatsjöld! Såg det på en inredningsbutik och blev lite sugen.. Om du gör en stomme som är runt i najtråd, sedan gör du kors och tvärs med tunnare ståltråd, böjer ner den lite så den får formen a ett lock. Sen kan du alltid skriva vad du ska ha i burkarna :) Skitfina ramar!!!!!