lördag 15 januari 2011

Nästan precis samma

Här sitter jag i soffan med filt om benen, medan en person som jag delar mycket av min deoxiribonukleinsyra med befinner sig i soligare klimat nära ekvatorn, och har uppskattningsvis cirka 40 grader varmare än vad det är här utomhus.

Jo, jo.

Samma person lyckades i veckan äntligen att hitta det virkade överkast som jag efterlyst en längre tid. Jag har för mig att det är  min mammas mormor som virkat det, så det kändes väldigt synd om det skulle ligga bortglömt i ett källarförråd.

Första gången som det påstods ha återfunnits visade det sig vara ett randigt frottéöverkast med fransar...? Andra gången visade det sig vara ytterligare ett annat frottéöverkast (!) Vem har köpt alla dessa överkast, kan man sannerligen fundera på. (och hur kan man förväxla frotté med virkat?!)

Efter dessa misslyckanden gav jag upp och trodde att någon, i missriktad feng shui-iver, slängt det. Men, nu har det till slut återfunnits och kommer att få en hedersplats! (Den där bänken under har jag tänkt måla om idag - enbart på pin kiv!)



19 kommentarer:

Nyanser av vitt sa...

Sån tur att du hittade detta fina överkast.

Jo sa...

Fint överkast! Jisses vad många arbetstimmar det ligger bakom det där! Vilken tur att det inte var bortslängt!
Och vilken orättvis skillnad mellan era utetemperaturer!

Härligt hemma sa...

Snyggt överkast, virkat är ju fin fint.... Har lärt mig att inte slänga allt för mycket, för rätt vad det är så blir man sugen på lite frotté ( med fransar) och då kan det vara bra att ha i gömmorna.
Ha det så gott!!
Kramar Madeleine

Ljuva Drömmar sa...

Vilket jobb de gjorde förr, jättefint! Undrar vad du har för släkt som tycker frotté och virkat ser likadant ut ;)

Lycka till med målningen! själv ska jag göra lampskärmar.

Hoppas du får en skön dag, kramar Maria!

Grodmamman sa...

Som sagt, vilket jobb det ligger bakom ett sådant överkast! Har för mig att jag har fått något stort virkat efter min farmor och nu blev jag sugen på att leta reda på det. Vet att jag inte har slängt det, men frågan är om det ligger i den lådan jag tror!:)
Kram

Hanna sa...

Jätte fint överkast förstår att du letat efter det.
ha en fortsatt bra helg.
kram
Hanna

Helena sa...

Vad fint överkasst!Extra fint när det är arvegods!!!
Du funderade på julroser o hur man får dom att klara sig inne.Det är jätte svårt.Det är ju för varmt o torr luft.Jag har lagt mossa runt som jag håller fuktad o sen står de i det ljusaste o svalaste fönstret.Vi eldar så inga element är på det är ju en fördel.
Men efter en tid börjar de må lite risigt.Men det är ju många andra ''slit o släng''växter man köper så kanske får man njuta så länge det går!Jag har ju min svala sommarveranda som de hamnar på innan de går hädan.
Ha en trevlig helg!
Kram från mig!

Svarta tassar i vit soffa sa...

Halloj!
Oj... vilket vackert överkast! Någon har lagt ner mycket arbete och många timmar på det där.
Sitter oxå med filtar runt mig i soffan. Den här kylan som kom nu är inte välkommen!!!
Önskar dig en fin lördag!
Kram
Jenny

Vita Falkens Lantliv sa...

Vilket överkast! Där gjorde du fynd:)

Sandra | Inspirera Mera sa...

Jag har haft en utmaning där mina läsare har fått tipsa om sina favoritbloggar och vet du vad? Din blogg är med!

Kika här för hela listan:
http://inspireramera.se/2011/january/tips-60-lasvarda-bloggar.html

Lisbeth Williams sa...

Hej,jag har tipsat om din inspirerande blogg här:
http://inredningsdesigner.blogspot.com/

Den där Victoria sa...

Vilket fynd, såg att du kom med på Sandras lista över bloggar, kul. Jag tipsade om din blogg hos mig och säkert har fler med mig gjort detsamma.

Trevlig helg

Elvira

Karin - Mina Rum sa...

Vilken tur att det inte slängts! Det hade ju varit slöseri, särskilt som frottéöverkasten tydligen förtjänar att leva vidare.
Kram!

Levis o Vilda sa...

Fy vad avens jag blir... Ett sånt överkast vill jag också ha... SUPER FINT! Extra bra blir det ju om din mormor haft det, historia gör ju grejjerna ändå finare.

Ha en bra kväll!

Smultron på ett strå sa...

Vilket fint överkast, tänk vad nån har jobbat med det! Jösses vad jag skrattade åt din lista med inredningsdetaljer du inte förstår dej på... jag håller med om nästan allt!//kram maria

millandante sa...

Det där kan jag intyga är inget frotteöverkast... Det där är riktigt underbart hantverk!!
Kul att du hittade det!

KRAM

Anne sa...

Vilket vackert överkast!!
Vilken tur att det återfanns av den du delar DNA med :-)

Vilken färg blir det på bänken då?

Lullsan sa...

Hej!! En ny läsare som hittat hit och jag måste ju bara säga att din blogg är fantastisk!! Vilket fint överkast, tur att du kom över det tillslut!! Hälsningar Louise

Brunkullan sa...

Ibland har man lyckan med sig:)

Min mormors fina virkade överkast, som hon virkade några rutor per år till, under min barndom, blev tillslut klart. Var det finns nu vet jag inte, men jag skulle gärna ha det:)
Det var gult, men jag skulle nog kunna tänka mig att färga det i en annan färg, alternativt bleka det vitt.
Hoppas jag har turen att en dag finna på det bland all bråte i de gamla uthuset!

Susanne