onsdag 19 januari 2011

Ett par blommiga volanger

Håll i hatten! Jag vet inte om ni kommer att bli chockade nu, men jag har faktiskt sytt  kuddar som är blommiga! Ja, inte igår, utan under julledigheten. Mönstrat tyg är ju inte så vanligt hos mig, men det kan faktiskt slinka med hem en bit när jag hittar något som känns vältecknat.

Den helblommiga kudden är inte särskilt märkvärdigt sydd. Den övre kudden har jag sytt fast flera rader med "platta" volanger på efter en idé som jag fick från en gammal Living ETC tidning. Lite bökigt att få till, men inte svårt. Med den här typen av volanger blir det inte heller för gulligt, något som jag är lite allergisk mot...



På tal om tyger, hur svårt ska det vara att hitta gråvittrutigt tyg? (rutorna ska vara ca 2 cm stora) Jag har letat och letat, och det finns rutigt i alla möjliga nyanser utom grått.  Hur skumt är inte det? Någon som har något tips på var det kan finnas gråa rutor?

Nu åter till soffläge....

24 kommentarer:

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon!

Har varit sjukstuga här också! Men är idag åter på arbetet.

Krya på dig! Kram Maria

Mjuka sa...

Gud så snygga kuddar!! Grvitrutigt tror jag att nyblom och Kollén kan ha. Kanske på www.hemlangtan.se
Kolla det!
Kram Malin

millandante sa...

GILLAR!!!
Fiffiga du, det är farligt att titta in här och inspireras, borde egentligen göra annat men blev nu fasligt sugen på att sy!

Fortsätt krya på dig!!

Unknown sa...

Hej

kuddarna blev jätte fina.

Kry på dig.

Ha det bra

Kram

Vintage House sa...

Hoppas du känner dig bättre idag
själv har det inte hänt något mer här.
Så fina kuddarna blev:)
Har ingen aning ang tyget.
kram
sandra

Hannis sa...

Har du kollat på stoff & stil?
Dom brukar ha det mesta i tygväg.

Gillar den där varianten av kudde!
Med platta volanger.
Själv funderar jag på att sy runda kuddar i något mjukt skönt tyg...
Men bara funderar än så länge=))

Hoppas att du mår bättre nu!

Petra / Popetotrora sa...

Riktigt snyggt med volangerna!!

Ang. det grurutiga tyget har jag tyvärr inga bra tips, men skulle jag springa på något ska jag ha dig i åtanke!

Liljas Corner sa...

Snyggt! Men det är ju så mycket vikande hit och dit... Det övergår nog min förmåga.

Krya på dig!

StrandviksVillan sa...

Precis ett tyg för mig!! Vill ha!!
Riktigt snyggt blommönster, inte gulligt och dessutom i svartvitt.
Gillar dom stela volangerna.
10 poäng!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej, dessa kuddar är riktigt fiffiga och fina.
Gillar inte heller den "gulliga" stilen. Grårutig tyg finns i massor gråtoner hos Stoff & Stil.
Googla. Hälsningar, Petra B.

Nyanser av vitt sa...

Jättefint och passar hos dig

Anne sa...

Lika snyggt som alltid när du har sytt kuddar!
Jättevackert!

Du får gärna hojta till hos mig om du hittar tyget du söker, jag söker nämligen samma sak, utan lycka :-(

Hildas hem - Sofia sa...

Snyggt jobbat! Du är minsann flink och duktig med symaskinen. Jag ska försöka se och lära nu när jag precis fått en sprillans ny symaskin.
Hmm ... det rutiga tyget. Jag ser det famför mig, att det ska vara så svårt att få tag på...


Ha en skön dag!
Kram
Sofia

Grodmamman sa...

Snygga kuddar och som sagt, inte för gulliga!;)
Lycka till med tygletandet, tänkte också på Stof o Stil.
Kram

Systrarna Hjertén sa...

Jättesnygga kuddar!

Själv övningssydde jag några kuddar igår(inte så avancerade som din), men jag behövde öva innan jag ger mig på min Londonhandduk...

Mvh
Frida

Livet på Vestergård sa...

Snygga kuddar! Krya på dig.
Kram Kicki

Fröken Grön sa...

Heja blommigt! Fast så farligt skrälligt var det ju inte, riktigt sobert och snyggt. Några gråa rutor kan jag tyvärr inte erinra mig om att jag har sett, - vet hur det känns att leta efter något som är så självklart inne i ens huvud, men som inte verkar finnas i verkligheten... Keep looking!
/Anna-Karin

Helena sa...

Hallå!
En trädgårdstok som jag gillar såklart det där tyget!!!
Krya på dig KRAM från mig!

Hanna sa...

Fin teknik du har använt.
Ha en fin kväll.
kram
Hanna

Fröken C sa...

Gud, så snygga!!!! Vad duktig du är:))))

Stoff o Stil lr Nyblom o Kollén kan ha sånt tyg.

Kram C

Maria sa...

Tittar in i stugan så här på torsdagen. Snygga kuddar du fixat. Lite annorlunda kul:) Ha nu en härlig helg fr. Marias Hörna

Anonym sa...

kolla in på det här tyget.
vet inte storleken på rutorna, men grårutigt är det iallafall.

http://millamix.se/visa_produkt.asp?id=1169&t=Metervara+Malin+Westberg+gr%E5+rutig

hej svej

Villa Carl Larsson sa...

Du är alltid lika duktig på att sy. Du skulle kunna öppna en egen syetaljé (eller hur det nu stavas) och sälja det fina du syr.

Jättefint!

/Josefin (Krydda Livet)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Snyggt! Det är alltid lika härliga kuddidéer du visar. Och jag håller med du - sådana platta volanger blir himla bra. Lite lagom liksom. :-)

Själv måste jag bara komma igång och rensa arbetsbordet så jag kan plocka fram symaskinen och komma igång med dem där kuddarna jag har i tanken. Men jag tycker ju inte om att städa, så har jag andra projekt på gång blir detta lite glömt...

Hoppas du har en riktigt fin dag!