lördag 4 april 2009

Kladdkaka



Idag är det både Ikea-resa och bakning som står på programmet.
Min bror tjatar på mig att jag ska baka kladdkaka varenda gång vi ses. Och nu har han fyllt år, och då tänkte jag ta honom på orden. Så ikväll ska det bakas i runda slängar åtta kladdkakor.

Jag bakar enligt ett recept som är jättelätt, och dessutom blir det världens smaskigaste kaka.

Ingredienser

12-16 port
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
florsocker

Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.

Jag brukar dock aldrig ha kakan i ugnen så länge som 20 min, hellre 15 min, men min ugn är lite oberäknelig.

Nyttigt? Nä, men GOTT.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att det verkar som ett förträffligt recept...måste skriva ner till ikväll!
Hoppas att lördagen blir trevlig med allt bak!
kram Anna

rosenskära sa...

Jag undrar om det inte är precis den jag också gör när det ska bakas kladdkaka. Blandar allt i samma kastrull och DET är så perfekt, nästan ingen disk...

Kram/L

carina sa...

mmm ser gott ut ditt recept, kanske jag skulle testa de, jag som hellre lagar mat än bakar.

Min rosendröm sa...

Det är samma recept som jag använder mig av. Det blir gott gotti gott gott :-D.

Jag läste att det var någon som bytte ut halva sockret mot Muscovadoråsocker då blir den tydligen segar i konsistensen. Det ska jag testa nästa gång.

Trevlig helg på det stora varuhuset. Själva ska vi sätta upp staket runt vår lilla altan.

/Nina

Ingrid sa...

Mums för kladdkakan och lyllo dig för IKEA besöket :0)

~Livet i byn

Cilla sa...

Önskar dig en underbar IKEA dag ;0)
Här är det blommor & jord som gäller samt sol på nosen.. hihi
Mmm satt här på morgon kvisten & blev så sugen på din inbjudande kladdkaka..Inte omöjligt att det blir en sådan också idag..
Kramen c

Milla sa...

Såg verkligen gott ut. Själv bakade jag en smal kladdkaka igår till våra gäster, den blev helt ok. Kram Milla

HWITA DRÖMMAR sa...

Oj va smaskigt! Kul med Ikeabesök! Här blir det en promenix och kanske passerar någon loppis:)

Ha en trevlig lördag!
Kram M

Batgirl sa...

Så enkelt men fint med florsockerhjärtat!

Helen sa...

Många kakor blir det med andra ord, låter himla smaskigt!

Grodmamman sa...

Vilken fin kaka! Och nu påminde du mig om att jag också hade tänkt baka idag!:) Fast här blir det biscotti.
Kram

Aratorps Lena sa...

Mumma! Vilken snäll syster du är! Jag måste bara tips om att det är supergott att bröa formen med kokos! Ha en riktigt bra kväll! /Lena

In my house sa...

^Åååååååå, den ser smarrig ut!!!! och oj vad många *puhh*

Ha de gottit

Lisas inredningsblogg sa...

Samma recept som jag kör på, kan det utantill.. visst är det gooooott! Hoppas han blev glad :) KRAM

Lauras gård sa...

Vilken fin kladdkaka du har bakat till din bror! Gulligt av dig! Ska prova ditt recept nästa gång jag gör kladdkaka. Kram Stina

Helena sa...

Nä men va gott DET såg ut!!!! Gissar att han blev glad =)
Ha en mysig lördagskväll! Kram

Maria sa...

En fråga ang krukorna i inlägget nedan: Så det går att köpa dem här i Luleå?!? Är det 20 % nu och vad kostar dom på ett ungefär? Dom är verkligen super fina men jag trodde inte dom fanns här i stan!

HUSnrNIO sa...

Kladdkaka är alltid omtyckt och lite roligare med ett hjärta på:)

Fröken Fräken sa...

Hej Maria!
Jag köpte krukorna på Lilla Lövskär som finns på Kronan-området i Luleå. FÖrra lördagen var det 20% där, men det var nog specialerbjudande just den dagen. Minsta krukan kostar ca 200 kr, mellersta 340 kr, och den största kring 400 kr, om jag minns rätt!

Stjärnor & Champagne sa...

Haha 8 st, lycka till. Hoppas att du hittade ngt på Ikea..

Kram Anne

Mari sa...

Mums! Kladdkaka är en av mina få favoriter i kakväg.....allt behöver inte vara nyttigt lite får man unna sej.

Synd om dej som inte hittade mer tyg.....fast frågan är om du behöver mer. Kollade hos oss härom veckan och då fanns de nya tygen inne fast de går åt snabbt i början.

Nu ska jag iväg och jobba om någon timma men är ledig i morgon, härligt för idag regnar det visst.


Ha en bra dag!

Mjuka sa...

Exakt samma recept som jag, men min ugn här är inte detsamma som där vi bodde förut, så det blir lite högre temperatur. Måste säga att din nya header är helt underbar, superduperfin!! Ha det så jättebra vännen!
kramen Malin

Compact Garden sa...

Mums..det är inte omöjligt att denna blir bakad till påsk..vi har bjudit in grannarna i stugorna för en påskfika..

Ha en riktigt skön söndag/Anne

rustik charm sa...

Mums vad gott:)
Svar: Vad kul att du tyckte om brickorna:) För mig funkade det kalas med tapetklister på plast. Lycka till.
Kram Kristina