söndag 30 november 2008

Alltså typ advent

Så var det första advent!

Utomhus är det verkligen jul; snötyngda granar, drivor av snö även på balkongen och just nu trillar det även ned lite snöflingor till. Och fastän det börjat bli förmiddag, så mörkt att jag inte vet hur det ska kunna bli några foton?! Å andra sidan är det inomhus sådan oreda att det inte finns något att fotografera... IKEA-fynd, blivande julklappar, julgrejer som ska upp och grejer som ska ned blandas ihop en i en röra.. Men förhoppningsvis är jag nu inte längre så uppstressad över detta, allt behöver ju inte vara perfekt och klart till första advent - vad ska man pyssla med då resten av december?



Hyacinter, ett gammalt fönster, grenkransar och förra helgens härliga loppisfynd; den höga järnljusstaken

Hoppas att ni får en härlig dag, oavsett om ni firar traditionellt eller hittar på något annat som ni tycker är roligt!

28 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar ljusstake.......tröttnar du så vet du vart den ska ta vägen.

Här regnar det, nice och det är julskyltning, precis som det brukar vara med andra ord här ner.

Hyacinter är fint kanske ska inhandla någon. Får se...

Kram och ha en mysig första advent

Vitudden sa...

Hejsan!

Det är klart att allt pyntande inte behöver vara färdigt till 1:a advent. I år blit det nog inte mycket pyntande alls hemma hos oss men det får vi ta igen nästa jul i nya huset.

Ha en trevlig 1:a advent!
Ulrika

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Hej Hej!

Ja vet du vad. Var själv lite uppstressad över allt "juligt" som skulle göras. Herregud - hur skulle jag hinna med allt i helgen!?! Men sen gick det ju upp för mig - egentligen är det ju bara adventsljusstaken och stjärnorna som måste upp idag. Resten kan jag ju ta i min egen takt...

Nu blir det sen advenstfrukost och tändning av första ljuset. Ha en riktigt fin 1:a Advent!

Ingela la la sa...

Du har så rätt! ALLT måste ju såklart inte vara klart. Själva får vi lite främmande på adventsfika, så lite får vi ju anstränga oss ;)

Liljas Corner sa...

Va fin högst-upp-på-sidan-bild du har fixat! Ha en mysig 1a advent.

S o F sa...

Vackert vackert! Du är duktig du!

Ha det gott!

Helen sa...

Skönt att höra att det är fler som inte är klara till första advent. HAr liksom haft fullt upp med julmarknaden jag ska stå på idag och en nästa helg.
Ha en mysig första advent!

Hannis sa...

Du har så rätt i det!
Om allt är klart i dag vad ska då hända sen...

Tycker att ditt pyntade är rysligt snyggt!!
Ljusstaken är häftig och läcker mot det vita.

Är ju inte så mycket för julpynt så jag håller mig till "light"pyssel=))

Fyndat på Ikea?

Lisas inredningsblogg sa...

Sååå fint du har det, as always! :D
Men duuu, så snygga bilder du har fått till det i headern och vad jag gillar dina hyacinter och dekorationerna på vaserna!
Ha en underbar 1:a advent!

Nettan sa...

Så himla snyggt bara! Älskar ljusstaken..den som hade sån loppistur ändå! Här ä det milt grått å dimmigt..inget vidare advents stämmningsväder alltså!
Kram Nettan

Malin sa...

Ha en mysig advent!

Kram kram

Anonym sa...

Jag skulle inte ha något emot lite snö och kallt! Här är det 5 plusgrader och lite småregn. Tur att man kan få lite stämning ändå genom julmarknad och knäckkok ;)

Lilla huset på prärien sa...

Åh så skönt att inte alla är färdigpyntade... (får så dåligt samvete) jag har inte fått in en enda julblomma heller... men nästa vecka ska jag iväg en sväng!

Idag kom jag iväg på en liten sväng till julmarknaden på Mölle Krukmakeri och sedan Slottstallet och det var så mysigt och juligt på båda ställena så jag blev så inspirerad så! :)

Kram Jenny

Grodmamman sa...

Snygg ljusstake! Fint du gjort fönstret.
Här är det inte heller färdigpyntat, men det kommer.
Kram

Anonym sa...

Va fint! Vi är inte färdigpyntade ännu, ska inte dra fram sååå mycket saker, lite lagom sådär;)

Anonym sa...

*hehe* Ja vad ska man då hitta på hela december ? ;)

Anonym sa...

Vilka fina och stilrena bilder!!

Nä, det är livsfarligt på Tomtebodan. Jag tror nog det är det som kallas arbetsskada ;0)

~Livet i byn

Sara sa...

Hejsan
Det enkla är det vackra... Tack för all inspiration.
Kram Sara

Villa Hemma sa...

Finfint pyntat, precis lagom :D

- jenny

Viola sa...

Vilka vackra bilder, ibland är det enkla det vackraste, titta in du oxå så du är med i butikens utlottning, kram VIOLA

Pysselprinsessan sa...

Ha ha ha! Men civilingenjör i teknisk fysik var ju mitt förstahandsval... Eller inte!? :) Jag håller med om att det kanske kan vara det tråkigaste någonsin (för mig alltså)! Näe.. Sjukgymnast var mitt förstahandsval... Ja, hade de hunnit öppna Svenska Pysselakademin kanske det hade halkat ned på andra... ;P

Oj, vad jag saknar pyntandet! Det är nästan så jag längtar hem!! Men jag har ju faktiskt köpt en ljusstake. Jag klarade inte att bara ha 4 värmeljus på rad! Jag måste få lite pynt! Jag tror jag ska leta lite kottar utanför praktikplatsen, de har ett par stora lärkträd med nedfallna kvistar som jag spanat på tidigare... Risken är bara att de ligger under en meter snö efter detta snöiga veckoslut! :( Men trägen skottare vinner!?

Vilket fint ikeatyg! Vad besviken jag blev när det var slut. Attans! Ska bli kul att se vad du investerade i istället!!

Jobbigt med flyget! Jag är lite rädd för att inrikesflyget vi ska ta till Reykjavik den 12/12 är lite i risksonen! Vädret är väldigt fram och tillbaka här... Så det är vanligt att det ställs in flyg. Men vi kan ju inte drabbas båda väl?!

Många stjärnor. Ja, du får göra som tidigare år!! Det var ju superläckert med så många! Den idén kanske förverkligas hemma hos oss... Som kompensation för sent julpyntande!! ;)

Kramar
Ps. Lukta lite extra på hyacinterna för mig!! :)

Villa Carl Larsson sa...

Hoppas du hittade massa fint på IKEA. Jag ska dit själv på torsdag. Jag längtar! :)

Jättefina pyssel på bilderna. Jag begrundar och njuter *L* Som vanligt får jag nog lov att tillägga.

Mjuka sa...

Vet du, jag visste att du skulle få till det så där jättesnyggt!!
Kram Och hoppas du haft en mysig dag
kram M

Jo sa...

Inte behöver man få upp allt innan/till 1:a advent! Jag är ju sådan som pyntar sparsamt fram till lucia, och det allra sista kommer upp strax innan julafton. Adventsljusstakar/stjärnor kommer dock upp tidigt och hänger i länge! :)
Vad fint du har arrangerat hycinter tillsammans med fönster och kransar! :)kram

Anonym sa...

Å önskar jag skulle kunna ha hyacinter! De är verkligen både juliga och fina! Men det hjälper ju inte när deras lukt tyvärr ger huvudvärk (och dessutom tror jag de är giftiga för djur att tugga på också)
Fint lär du få, det syns ju att du redan är på god väg!

Monkan sa...

Svar: Nej, jag har inte kommit över det! ;-) Tänkte direkt när jag såg din 444-kavalkad, ååååh, Marimekkopappret! Men trevligt att det kom med, och kan det tyda på en viss ånger att du så väl minns min upprördhet när det togs bort?! :-) Jaa, urnan, när du uppfann cementen.

Minus 15! Jisses. Vi har också haft vinter, den började så smått förra lördan, på tisdan hade vi ett rejält lager snö (fast värsta trafikkaoset var på måndan). I fredags var all snön borta och det kändes som vår när jag åkte till jobbet.

Nej nej, allt behöver inte vara perfekt klart till första advent! Ljus i någon form, det är viktigt, och adventsstjärna satt på timer är ett måste för mig. Jag ”adventspyntar” och sen kommer det ”riktiga” julpyntet (tomtar&sånt) lite senare. Visst kan man fota oreda ;-) men framför allt IKEA-fynd brukar göra sig bra på bild :-)

Hyacinter har jag bojkottat än så länge, min affär (mataffären) har bara den luktfria varianten, det tycker jag är så trist. Gissar att de flesta bara köpt, utan att tänka på vad det står på dem. Vilket fint arrangemang du gjort med dina, och fina/coola krukor, med söta dekorationer.

Vackrare vardag sa...

UNDERBARA bilder!!!

Anonym sa...

Otroligt fina bilder!!
Helt makalöst snygga krukor till hyacinterna!! Var är dom ifrån??

Annika I Östersund