fredag 25 juli 2008

Sömn är något underbart!

Ahhhhh!
Jag har sovit så bra i natt, känner mig utvilad och redo att möta världen. Förhoppningsvis har jag sovit bort orkeslösheten också. Jag mår verkligen inte bra om jag får för lite sömn, allt känns då nattsvart. Jag brukar då inte heller ha insikten att fatta att jag mår så därför att jag sovit för lite, och finna mig i att det är så. Men nu känns det som att man är sig själv igen, efter nästan tre dagars seghet.

En annan sak som fick mig på bättre humör var att jag lånade en systemkamera igår, så jag har så smått börjat mixtra med den. Det följde dock inte med någon instruktionsbok, så det blir vilt experimenterande. Är man som jag van vid att kuna se på en skärm det som ska fotas, känns det dock lite jobbigt att se genom ett sökaröga. Och särskilt om man också har glasögon.

En annan insikt som drabbat mig; nu är jag less på pastellerna i mitt vardagsrum. Fram för bara vitt, beige, sand och lite svart igen! Ville vara säker på att vara riktigt trött igår kväll så jag tog mig en riktigt lång cykeltur och kollade bland annat in fina hus, vilket brukar vara inspirerande. Brukar försöka fota av sådant jag gillar och "spara för en regnig dag".

Ett café som jag gillade i Stockholm (synd att fönstret speglade för mycket, men det var främst fönsterbänken i vitt kakel med mörk fog och zinkkrukor på som jag gillade)


Ser ni grenen på detta fönster på ett hus på Kungsholmen?

Inte heller lätt att fota. Men själva idéen bevarades.
Så jag gjorde en egen gren i självhäftande plast, dock i vitt.


Så man kan få idéer lite varstans ifrån. Men det får inte om man inte får sova...

13 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Va läckert med grenen sådär på fönstret, snyggt!

Nää sova bör man, annars tryter orken i både kropp å knopp :)

Näpp, nu blir det vidare ut en sväng på balkongen för lite solning, tjillevippen!

kram!

Malin - I min trädgård sa...

Oj vad snygg din gren blev! Impad!

Jaa du... det där med sömn... Innan jag fick barn så trodde jag aldrig att jag skulle klara mig med så lite sömn... men kroppen är fantastisk. Fast det är klart vi är trötta. Men skönt att du känner dig piggare igen!

Ha det riktigt skönt i solskenet!

Mia sa...

Du är så otroligt idérik!

Haha, jag har också suttit fast i de bleka färgernas land, efter ett tag så flyter allt samman och man längtar efter en stark färgklick som väcker en. Jag tror jag ändrats lite där över åren, innan var jag väldigt mycket beige, brunt och grönt men nu har jag hellre det som bas i så fall och starka färger till. Jag tror jag behöver det för att få energi.

Det där med sömn är så sant. Inget går upp emot den känslan när man vaknar och sovit så där underbart.

Nu ska jag ut o leta födelsedagspresent.
Kram Mia

Grodmamman sa...

Alltid lika kul att komma in här! Skönt att du har fått sova ordentligt nu. Det är nödvändigt här i världen!
Kul med grenen i fönstret och jag gillade din tavla i ett tidigare inlägg. Tyckte att den var fin som den var, men det skulle nog inte vara helt fel med något ord eller så.
Kram

Jo sa...

Vilken fin gren du har fått till! :)

Jag är likadan som du när det gäller sömn. Om jag har sovit för lite blir jag också grinig och orkeslös.

Emm´s design sa...

Härligt med sömn! Så här på semestern kan man ju sova både på morgonen, i solstolen och i soffan på kvällen. Underbart!

Och grenen i fönstret och tygerna du fyndat är alla superfina. Blir riktigt sugen på en egen gren :-)

Ha en bra helg!

Vardagstugg sa...

ja man kan då verkligen få ideér överallt =)
Blev riktigt läckert!

Trevlig helg!

Annelie

Anonym sa...

Det är inte helt fel att spara ner ide´´erna så där via foton. Man tror annars man ska komma ihåg men det brukar man ofta ändå inte göra.

En systemkamera är verkligen roligt, när jag fick min hade jag stora problem att inte få se i ett stort fönster utan var tvungen att kika i sökaren. Men man vänjer sig himla snabbt.

~Livet i byn

Sara sa...

Sova bör man...... Jag har stora sömnsvårigheter sedan jag ammade vår tredje grabb (4 år sedan). Han vaknade 10 ggr per natt inte roligt. Fint med grenen!
Kram Sara

StrandviksVillan sa...

Nej, och ibland kan man inte sova just för att man har för många idéer som man genast skulle vilja förverkliga!! Sån är åtminstone jag...

Pysselprinsessan sa...

Läcker gren!! Å ljusstakarna på fönsterbrädan ser riktigt fina ut!!

Härligt att du e pigg igen! Själv var jag helt slut igårkväll eftersom det var utomlandsvärme i Umeå igår! Det tar på att bo i vindsvåning då! Katterna ligger och flämtar men skall absolut vara ute på söderbalkongen!! Ja, de väljer ju själva... :)

Attans Hemtex, fuskigt att plocka undan det bästa!

Åhhh, systemkamera! Vill ha, vill ha, vill ha! Hi hi!

Spaljen gjorde jag av bågarna som fallskärmsrankorna var upplindade på. 6 st bågar (jo, fallskärmsrankorna var på superrea!) som jag börjde till och virade ihop med lite ståltråd. Jag funderar på att måla ett träklot i guld att sätta som knopp... ;)

Näe nu ska jag göra mig iordning för jobbet och sura lite för att jag inte kan gå på auktion! ;D

Ha en bra dag i solen eller skuggan kanske!? :)

Kramar

Lisas inredningsblogg sa...

Nej vad schysst med grenen, riktigt läckert! Nice att du vaknat till liv och funnit ditt sinne igen.. *ler*
Vad har du för planer i helgen? kramkram

Monkan sa...

Nej men hur gör du???!!! Lånat kamera nu igen, hur går det till??? Oooh, systemkamera, jag skulle också vilja testa en sån… Fast jag har ju fullt sjå med de manuella inställningarna på min kompaktis… Jag gillar sökaröga, tittar mest i det. Saknas dessvärre på min lilla minikamera. Hur gick det egentligen med det förra kameratestet? Du lånade, och sen?

”Ett café i Stockholm”, som heter vaddå och ligger vardå? Jag måste ju testa! Jag tycker jag känner ingen den där skyltningen men det kan ju vara nåt som liknar bara för jag känner inte igen det som speglas i fönstret.

”I ett hus på Kungsholmen”, var…?! Min hemmaplan :-) Och hur hamnade ni där, en liten bit från city. Besök på ROOM kanske? Vilken diskret pil du ritat in ;-) men jag tycker nog att din gren var finare.