måndag 16 juni 2008

Torka frukt



Har ni apelsiner, citroner eller limefrukter till övers? Skär dem i skivor, sådär 3-4 mm tjocka och lägg dem sedan på torkning på bakplåtspapper. Det tar ett par dagar, vänd gärna på skivorna efter någon dag. Sedan får du ljuvligt doftande fruktskivor som kan läggas i en vacker skål eller glasburk (då bevaras doften bättre, och man kan öppna locket och dofta på dem när man behöver få lite sommarkänsla).

Det går även att torka dem i ugn på 25-50 grader, men då brukar de ändra färg. Dessa limeskivor har torkat i rumstemperatur, och då tycker jag att de har blivit bäst. Snart ska de hitta sig ner i en burk!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow va fint det ser ut och jag kan föreställa mig dess ljuvliga doft :)

Bra tips!

Tjohalia sa...

Vilket fint tips, nu blev jag sugen på att torka frukt! Kram Sandra

Monkan sa...

Men åh vilket bra tips, dubbelt så bra eftersom jag mer än en gång har köpt lime, apelsiner mm som sen bara ligger och blir dåliga, då ska jag pyssla lite med dem nästa gång istället :-)

Koffert var en besvikelse, friggebodsvarning. Fast om man vill kolla på grejer till barn så växer butiken lite.

Hans Mikaels var inte min grej, den "mörka" absolut inte , för "östermalmigt" tungt. Den ljusa var för romantisk för min smak så jag tittade inte alls noga, så det är fullt möjligt att det hade Madame Stoltz, det kunde ha passat in. Men men, det kan finnas pärlor i alla affärer :-) jag tittade inte så noga.

Synd att jag inte visste det där om Madame Stoltz men du skulle ju kunna ringa och fråga? Eller ringa "Madame" och fråga vilka de levererar till, eller de har nån hemsida där det kan stå?